pletiplot: Ve světě zvířat je cena jedince úplně jiná než u člověka. Nemluvě o bezobratlích, většina ryb, obojživelníků a plazů, se o svá mláďata vůbec nestará a nechá je porvat se s osudem vlastními silami. Kolik jich přežije, je jen statistické číslo a rodiče to vůbec nezajímá. Ale už dopředu se s tím počítá - každá samice klade někdy až tisíce vajíček. Ptáci a savci mají strategie jiné - jedna samice rodí nebo snáší jen pár mláďat či vajec, ale přesto jí příroda dává právo je opustit, nechat zahynout, případně dokonce zabít a sežrat, jak se to běžně děje u mnohých šelem.
Člověk si takové právo sám dobrovolně odebral a opuštění a zanechání bezmocného dítěte považuje za jeden z nejhorší činů, který může provést. Proto zavedl institut "adopce" a "ústavní výchovy".
Staneme se ještě humánějšími, když potraty zakážeme? Pomineme-li fakt, že zakázání potratů jejich počet sníží jen nepatrně, naopak prudce přibude ilegálně provedených potratů, které významně zvyšují riziko úmrtí ženy. Co pak brání ženě provést potrat? Není to morální překážka, že nesmí zabít život, ale pouze pragmatický strach z postihu daného zákonem, společností. Ale nejsme humánější proto, že se bojíme zákonů a trestu vlastní společnosti. Nejsme humánější, když něco zakazujeme druhým zákonem. Humánější jsme, pokud něco zakážeme sami sobě, právem čistě morálním, nikoli trestním. Společnost ženě zakazuje své mládě odvrhnout, zatímco zvíře toto právo má. Nelze ale říct, že tím má žena méně práv než zvíře, společnost nadále nabízí ženě zříci se svého mláděte a starost o něj předat společnosti, ale i takováto žena získá ve společnosti nálepku krkavčí matky - na rozdíl od té skutečné krkavčí nebo kočičí matky, která, odvrhne-li vlastní mláďata, žádný horší ani lepší společenský status nezíská.
V ČR je provedeno ročně asi 27000 umělých potratů. Jejich počet vytrvale klesá, celkem o 75% od roku 1990, kdy se do Československa dostala antikoncepce a začalo se s důkladnější osvětou ve školách. Je opravdu nutné regulovat něco, co samo klesá, přímo zákazem? Kromě toho společnost nabízí další možnosti, jak se legálně zřící svého dítěte. Tohle je prevence potratů, nejlepší cesta k jejich snižování.
Apelujme na společnost a její morální hodnoty. Učme se, že potrat je morálně závadný a je možné mu předcházet. Nabídněme ženám možnost zříci se legálně a beztrestně svého dítěte, tak aby ho nemusela zabít. Hledejme další efektivnější, zdravější a pohodlnější cesty, jak zabránit nechtěnému početí. Tak dlouho, až žádné potraty nebudou potřeba. Ale jejich zakázáním je nesmažete ze světa, ani tím nezvýšíte morální kvalitu společnosti.